خضریان:
وزیر پیشنهادی خارجه حسن سابقه اجرایی در دستگاه دیپلماسی داشته باشد
به گزارش محفل، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مجلس با درک صحیح نقش وزارت خارجه در اجرای سیاست ها، خویش را در انتخاب گزینه ای متناسب برای مدیریت این وزارت خانه مسئول می داند و اعتقاد دارد با مشارکت سازنده میان دولت و مجلس، باید هرچه سریع تر در جهت رسیدن به گزینه کارآمد اقدام نماییم که از حسن سابقه اجرایی در دستگاه دیپلماسی برخوردار باشد.
به گزارش محفل به نقل از ایسنا، علی خضریان در رابطه با نحوه و کیفیت حضور مجلس در موضوعات جهانی و مسائل در ارتباط با سیاست خارجی پیرامون اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران متخذ از اسلام و منبعث از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی است؛ بنابراین کارگزاران جمهوری اسلامی در سیاست خارجی شامل دولت و مجلس، در واقع سربازان و خدمتگزاران این اصول و آرمان ها بوده و همچون همه کشورها به دنبال تأمین منافع بلندمدت در سطح ملی باشند.
به نقل از ایشان، حرکت کشور در سیاست خارجی، حرکت بر اصول و ارزش ها است و نباید با تغییر دولت ها و مجالس و با تغییر سلایق سیاسی رؤسای جمهور و نمایندگان مجلس تغییر کند.
خضریان ضمن اشاره به برنامه ریزی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم برای ایفای نقش فعال در مبحث پارلماسی و همینطور نظارت بر اجرای صحیح راهبردهای سیاست خارجی از جانب دولت جدید، اظهار داشت: معتقدیم ضمن باز بودن دست دولت ها در تعیین و طراحی تاکتیک های دیپلماسی، مجلس موظف است تا با استفاده از ابزارهای نظارتی و قانونی خود، پیشبرد اصول سیاست خارجی در قانون اساسی را دنبال کند.
نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ضمن اشاره به اصول سیاست خارجی در قانون اساسی، بیان نمود: جمهوری اسلامی ایران به استناد قانون اساسی بعنوان یک میثاق ملی، متعهد به حمایت بی دریغ از همه مسلمانان و مستضعفان جهان و طرد کامل استعمار و پیشگیری از نفوذ اجانب در همه زمینه ها در جهت حفظ استقلال همه جانبه است. همینطور مطابق قانون اساسی، جمهوری اسلامی ایران در کنار عدم تعهد به قدرت های سلطه گر به دنبال روابط صلح آمیز متقابل با دولت های غیرمحارب و خودداری از هرگونه دخالت در امور داخلی دیگر ملت ها است.
وی ادامه داد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در راهبردها و مختصات، یک سیاست خارجی انقلابی است که هم دولت و هم مجلس متعهد به اقدام در این چارچوب هستند و مجلس از منظر نظارتی در کنار ایفای نقش مکمل، ناظر بر اجرای صحیح دولت در جهت افزایش عزت و اقتدار ملی و ارتقای جایگاه کشور و اعتبار ایرانی ها در بین ملت ها است.
خضریان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران توانسته با حضور اثرگذار و جهت بخش در پدیده ها، حوادث و جریان های مختلف سیاسی و اقتصادی جهان به سمت تضعیف کانون های خطرآفرین در دنیا و به تبع آن رفع و کاهش سیاست ها و تصمیمات تهدیدآمیز ضد ایران حرکت نماید و با تقویت دولت ها و مجموعه های متحد و همسو با ایران موجبات توسعه عمق راهبردی کشور را رقم بزند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن اشاره به مهم ترین اقدامات صورت گرفته شده در زمینه سیاست خارجی دولت شهید رئیسی، اظهار داشت: خوشبختانه با تدابیر همه مدیران وزارت امور خارجه خصوصا شهید امیرعبداللهیان، امروز توانستیم تا با خروج از سیاست تک ساحتی برجامی و ایجاد توازن در سیاست خارجی و با مشارکت در ائتلاف های سودمند منطقه ای همچون اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شانگهای و بریکس و همینطور با اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی، بر توسعه صادرات غیرنفتی و ظرفیت منحصربه فرد ترانزیتی در کشور تمرکز نماییم.
وی با تکیه بر تداوم راهبردهای ثابت سیاست خارجی در دولت جدید، بیان نمود: امروز کسی ادعا نمی کند در دولت شهید رئیسی و با مدیریت دستگاه دیپلماسی کشور توسط شهید امیرعبداللهیان، به همه اهداف خود در سیاست خارجی رسیده ایم اما می توانیم بگوییم که کلان تاکتیک ها و برنامه ریزی ها در دولت سیزدهم در جهت رسیدن به اصول انقلابی و راهبردهای ثابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است و در مجلس دوازدهم با اصرار بر ادامه اجرای سیاست خارجی انقلابی دولت شهید رئیسی که در واقع همان اصول انقلابی و راهبردهای ثابت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است، بیگانگان و دنباله های داخلی آنها را مأیوس خواهیم کرد که به علت فهم غلط از ساختار سیاسی ایران به تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی دل خوش کرده اند.
خضریان در انتها تصریح کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تلاش خواهد نمود تا با ایفای نقش کلیدی پارلمانی در کنار دیپلماسی در همه مسائل جهانی در حرف و عمل، ظرفیت حرکت عزتمندانه و متکی بر اصول را فراهم کند؛ مجلس با درک صحیح نقش وزارت امور خارجه در اجرای سیاست ها، خویش را در انتخاب گزینه ای متناسب برای مدیریت وزارت امور خارجه مسئول می داند و اعتقاد دارد با مشارکت سازنده میان دولت و مجلس در این خصوص، باید هر چه سریع تر در جهت رسیدن به گزینه کارآمد اقدام نماییم که از حسن سابقه اجرایی در دستگاه دیپلماسی برخوردار باشد.
منبع: محفل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب